Рубрика від Радіо МАКСИМУМ, яка щотижня розповідатиме вам про українців, що підкорили світ. Читайте сьогодні про Сергія Григоровича – творця популярних ігор "Козаки" і "STALKER", які принесли українцеві величезні статки та світову славу.
Засновник української студії GSC Game World Сергій Григорович – легендарна особистість в середовищі геймерів і розробників ігор. У 20 років Сергій уже був доларовим мільйонером, в 23 – випустив культову гру "Козаки", в 29 – суперхіт S.T.A.L.K.E.R. Сумарний тираж ігор, створених його студією, перевищує 7 мільйонів примірників.
Варте уваги: Завжди знав, що маю українське прізвище: вражаюча історія успіху Стівена Возняка
Шість років тому Сергій вирішив кинути бізнес і "піти на пенсію". Зараз він живе на відсотки від зароблених грошей – понад 1 мільйонів доларів на рік, займається мотоспортом і виховує дітей. У минулі вихідні під час бізнес-фестивалю "Все наше життя – гра" Григорович розповів, як заробив свій перший мільйон, чому злодійство ідей – це добре, і навіщо потрібно мінімізувати сплату податків.
Сергій Григорович відчув у себе комерційну жилку в 10-річному віці. Він любив гроші великою і світлою любов'ю, яка буває 1-2 рази в житті. У той час він поїхав за програмою обміну до Франції і привіз звідти дві відеоігри. Після приїзду додому він почав здавати їх в оренду однокласникам по 50 копійок в день. Тоді Григорович і зрозумів, що на іграх можна заробляти.
Фінансової допомоги не було. У 13 років у вихідні школяр торгував на радіоринку музичними дисками і за день заробляв татову місячну зарплату! Батько його в той час працював наладчиком радіоапаратури на заводі. Через два місяці син сказав татові: "Підключайся!". Зараз батько поширює продукти сина на території України. У свій бізнес хлопець, до речі, залучив і маму, і молодшого брата Євгена, який незабаром організував свою справу.
У випускних класах у Сергія відбулася драма на любовному фронті. Дівчина, яку він любив, зрадила його з багатим хлопцем на дорогому Mercedes. Це і послужило стимулом до того, щоб стати мільйонером. Досягти поставленої мети вдалося завдяки реалізації різних ідей і використання сприятливо ситуації, що склалася.
За словами хлопця, ще в школі у нього постійно з'являлися різні смішні ідеї. Хотів розробляти ігрові джойстики, креслив, малював і навіть їздив на завод, щоб дізнатися скільки потрібно грошей на прес-форму для запуску виробництва. У нього були десятки, якщо не сотні подібних ідей.
В один із днів мені попалася на очі комп'ютерна гра Duke Nukem. Я побачив, що файли англомовного озвучення лежать у окремому каталозі, перевів їх на російську мову на трьохдоларовий мікрофон і запропонував переклад найбільшій російській піратській студії. Вони взяли і видали гру з моїм озвученням. Тоді я виручив 1200 доларів, і це були мої перші суттєві гроші. Ідея була безглузда, реалізація найдешевша, але це було в потрібний час і в потрібному місці, – розказав Сергій.
Після першого перекладу хлопець почав набирати професіоналів високого рівня, які могли ламати гри і переводити їх. За кожну гру вони отримували 1500-2000 доларів при витратах на виробництво близько 300-400 доларів. В місяць робили до 26 ігор, паралельно видаючи енциклопедії, навчальні програми та дитячі смішні ігри. Займалися цим близько двох років і кожен з напрямків приносив приблизно по 500 тисяч доларів. Це і був його стартовий капітал для створення GSC Game World.
Сергій Григорович зазначив, що важливо займатися тією справою, яка приносить задоволення, а також повністю віддаватися реалізації ідей.
Спочатку у тебе є ідея, в яку ніхто крім тебе не вірить. Але якщо у тебе є віра, то потрібно закривати очі на всі дратівливі чинники і займатися тільки цим. Важливо, щоб сам процес приносив задоволення. Потрібно прагнути до того, щоб твій робочий день становив 18 годин, і ти міг тривалий час працювати в позитивному дусі. І якщо ти хочеш бути першим, то потрібно піти на жертви і позбутися від будь-яких факторів, які відволікають увагу, – підкреслив Сергій.
Сергій Григорович не бачить нічого поганого в крадіжці ідей:
Крадіжка – це погано. Крадіжка ідей – це добре. Сучасний світ настільки складний, що будь-яка ідея вже є чиїмось плагіатом. Світ не зможе розвиватися, якщо у ідей буде авторство. Спочатку у нас є якийсь емоційний бар'єр – ми не хочемо красти ідеї і хочемо створювати власні унікальні речі. Проблема в тому, що це не завжди працює. Законодавчо ідеї не патентуються і, як наслідок, дуже важливо відмовитися від такого бар'єру, як крадіжка ідей. Красти і компілювати чужі ідеї так, як ти вважаєш за потрібне для теперішнього часу – це добре.
Основним критерієм успіху Григорович розглядає лише гроші:
З дитинства у мене було дуже просте розуміння успіху – успіх у того, у кого гроші. Мені здається, це єдиний критерій, який дозволяє оцінити, наскільки до цієї людини варто прислухатися.
Український гуру в сфері розробки комп'ютерних ігор в останні роки серйозно захопився мотоспортом. Сергій Григорович є членом німецької мотобайк-команди VanZon Remeha BMW і виступав у 2014 році під прапором України на Міжнародному чемпіонаті Німеччини SUPERBIKE IDM в класі Superstock 1000.
Григорович брав участь в гонках під 88 номером на спортивному мотоциклі BMW S1000 RR, який має потужність двигуна 193 к.с. і розганяється до 100 км/год всього за 3,1 секунди, а його максимальна швидкість складає 299 км/год. Займатися професійним водінням такого монстра та ще й в режимі змагань може явно не кожен і для цього потрібні тривалі навчання і тренування. Мотоцикл цієї серії 2014 року випуску коштує від 18590 євро.
За підсумками перших двох турів сезону 2014 року, Сергій Григорович займає 12-е місце з 15 учасників чемпіонату. Цікаво, що при цьому, судячи з фотографій з гонок, засновник GSC не розлучається з брендом S.T.A.L.K.E.R 2, який супроводжує його в змаганнях.
Киянин вважає, що чоловікам потрібні ігри, адже вони допомагають задовольняти природні інстинкти. Сам він щоправда тепер грає менше – на зміну стрілялкам прийшла бізнес-аналітика, а комп'ютерні стратегії замінились на фінансові.
Звісно, не було все гладко. Зі своїм прискореним темпом, криза середнього віку прийшла у 23 роки. На певний час доводилося заморожувати компанію. Втім кризи – це теж досвід і можливість вийти на новий рівень.
Читайте також: Найулюбленіший голос України. Історія успіху Святослава Вакарчука та його Океанів